Press "Enter" to skip to content

Dodatki do oleju, aby auto pracowało lepiej

Przykrywając podzespoły metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu przy wysokich temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można dorzucić także do oleju inhibitory korozji. Wiele olej silnikowy ma również akcesoria w postaci środków czyszczących i dyspergujących, by utrzymać silnik w czystości i zmniejszyć kreowanie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób pewny, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując znacznie większą erozję i zużycie ruchomych części.

Oczywiście żeby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście lub też pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu zajmuje się pompowaniem oleju przez filtr. Są dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku – przetestuj Ceramiczny dodatek do oleju. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy konstruuje powłokę oddzielającą ruchome części, które się obok siebie znajdują. W ten sposób pomniejsza się prostolinijny kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To właśnie dzięki rzetelnego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, aby przemieścić go w inne miejsce, najczęściej do powietrza czy też jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, koturnowy pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień ma okazję wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z lepszymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w ogromnych temperaturach. Trzeba zawsze zwracać szczególną uwagę na oznaczenie lepkości, które znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Istnieją też oleje całoroczne, jakie muszą jednak spełnić kryteria letnie oraz zimowe.

Dodaj pierwszą opinię do publikacji

Dodaj komentarz