Press "Enter" to skip to content

Kultowe szlaki oraz kierunki krajowych podróżników

Wedle wstępnych szacunków, koszt powtórnego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się sumą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest nawiązaniem do kultowego już złączenia na tej samej trasie w okresie międzywojennym. To przykre, dziesięciolecia zamkniętych granic między indywidualnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa i spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, że połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych anulowano. Niewątpliwie ekspresowo zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi i lotniczymi, jednakowoż nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozdzielnie scalona była bowiem z luksusem oraz splendorem, jakich nie zagwarantuje dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najważniejszym stopniu wykończenia i wyposażenia wspólnie ze cudowną obsługą i doborowymi daniami, jakie serwowano dla pasażerów, pozostają do dzisiaj niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy chcą zmierzać. Inwestorzy, za pomocą jakich udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to połączenie, liczą się z początkowo małym zainteresowaniem własną propozycją – znacznie więcej o tym na stronie lista hobby. Polskie wybrzeże liczy sobie powyżej sześćset kilometrów. Pomimo, że przenigdy nie byliśmy morską mocą, zamiłowanie rodaków do nadmorskich wyjazdów było dobrze kultowe od wieków. Jednakże dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, wolno ogłosić, że nasza idealna żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W uprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do krajowych portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Świadczy to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej podróżujemy w ten sposób. W obfitej mierze jest to spowodowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak oraz wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak i statki. Unijne dotacje sprzyjają takim wydatkom, bo właśnie morska żegluga pasażerska ma posiadać w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce równocześnie rozwinąć w ten sposób turystykę oraz rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z w najwyższym stopniu przyjacielskich dla środowiska naturalnego, bowiem w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa niż dla przykłady pojazd. Można już ujrzeć pierwsze efekty takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.

Dodaj pierwszą opinię do publikacji

Dodaj komentarz