Press "Enter" to skip to content

W jaki sposób działa automatyczna skrzynia biegów w aucie?

Ręczna skrzynia biegów jest pierwszym gatunkiem skrzyń, jakie ukazały się w samochodach. Przez wielu modeli te uważane są za perfekcyjne. Zwłaszcza doceniają je kierowcy wyścigowi. Skrzynia ręczna zezwala nam w dowolnej chwili zmienić bieg na większy lub ewentualnie zredukować. Podczas szybkiej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym szczegółem utrzymania wysokiej prędkości. Dziś większość starszych wozów jest zaopatrzona w ten typ skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim aucie odbywa się przez wykonanie kilku czynności.

Najpierw należy nacisnąć pedał, a później zmienić bieg i zdjąć nogę ze sprzęgła w właściwej prędkości. Jeżeli zrobimy to zanadto gwałtownie, pojazd ma okazję niepewnie szarpnąć. Nie możemy też zrealizować tego nadmiernie wolno, bo grozi to uszkodzeniem tarczy oraz docisku sprzęgła. Wymiana tych detalów jest wysoce kosztowna, albowiem potrzebuje wyjęcia skrzyni biegów oraz odłączenia od niej wszelkich pomniejszych części, co jest bardzo czasochłonne – sprawdź automatyczna skrzynia biegów mercedes. Skrzynia biegów jest mechanizmem niebezużytecznym w jakimkolwiek wozie.

Gwarantuje on tak nazywane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej w czasie pracy silnika. Silnik jest połączony ze skrzynią za pomocą sprzęgła. Są różnorodne rodzaje sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne oraz hydrauliczne. Dziś, dzięki poprawnie rozwiniętej technice, zmiana biegu w samochodzie jest kwestią kilku sekund. Kiedyś była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu oraz zmianie biegu na luz. Biegi w samochodzie wypada zmieniać w zależności od obrotów silnika. To dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu i pracy na wysokich obrotach, co powoduje większe spalanie.

Jeśli w naszym samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, jesteśmy w stanie zmieniać biegi na tak oznaczane wyczucie. Wypada wówczas słuchać pracy silnika. Kiedy pracuję nadmiernie głośno, trzeba natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie jesteśmy w stanie zanotować przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na analogicznych, lecz o wiele bardziej karkołomnych mechanizmach.

Dodaj pierwszą opinię do publikacji

Dodaj komentarz